פייתון, תחבירים והערות

סדרת מאמרי הדרכה בנושא פייתון, החל מעבודה עם התקנות והתאמות ועד כתיבת קוד מותאם עם משתנים, פונקציות וכן הלאה. המאמר הנוכחי מתמקד בתחבירים והערות.

המאמרים הקודמים התמקדו בנושאים שונים, כמו זה של פייתון, מאיפה להתחיל? ובמאמר של התקנת פייתון ושילוב עם VSCode שמכיל המון דגשים לגבי שימוש בפייתון ודגשים לגבי התקנה.

תחבירים

פייתון מיועדת לשים דגש על נראות וקריאה של הקוד, ולכן כוללת מבנים המיועדים לאפשר ביטוי של תוכניות מורכבות בדרך הקצרה והברורה ככל האפשר על מנת לאפשר הבנה מהירה של הקוד אשר נכתב.

אחד המאפיינים הבולטים בתחביר בשפת פייתון הוא השימוש בהזחה (Indentation) להגדרת בלוקים של קוד, וכזה שאינו מצריך שימוש בסוגריים או במילים שמורות לצורך כך, כמו ברוב השפות הנפוצות.

המשמעות התחבירית של ההזחה – בשפות רבות אין משמעות תכנותית להזחה כשלעצמה ולכן כל בלוק מוקף בתווי בקרה מיוחדים המסמנים את תחילתו וסופו של הבלוק, וכתוצאה מכך, המבנה של בלוקים של קוד בתוכנית נקבע על ידי ההזחה שלהם.

הזחת הבלוק מגדירה אותו כבלוק תכנותי שונה, באופן שמזכיר את שיטת העבודה של Haskell, ותכונה זו מיועדת לשפר את קריאות התוכנית, בכך שהיא כופה על המתכנת כתיבה בסטנדרט אחיד וחוסכת בקוד.

מאפיינים תחביריים נוספים אשר קיימים בפייתון הם: לולאות, מחלקות, פונקציות וכדומה. תנאים בפקודות תנאי, מהדר בעזרת מילים שמורות. פקודות המופרדות על ידי מעבר שורה ושימוש בתווים להפרדה בין פקודות הוא אופציונלי.

בקצרה, הזחה היא למעשה הרווח בתחילת כל שורת קוד ונותנת אינדיקציה לגבי כל בלוק, ולכן הזחה היא חשובה מאוד בפייתון

דוגמה לקוד – אם נקח מספר דוגמאות בסיסיות ופשוטות של פייתון נוכל לראות את ההבדלים:

שורת קוד עם פקודת תנאי if והפונקציה print להדפסה – מכיוון שישנה הזחה הפקודה רצה ללא הודעת שגיאה

2019-10-14_17h45_36

טיפ: פייתון היא שפה שמבטאת גודל אותיות ולכן חשוב להקפיד לכתוב את הפקודות באותיות קטנות 

נוסיף לשורת קוד הראשונה שורת קוד נוספת אך ללא הזחה ונריץ את שתי השורות במקביל, השורת קוד השניה תסתיים עם הודעת שגיאה וללא תתן את התשובה הנדרשת.

2019-10-14_17h47_46

למי שעובד עם VSCode אפשר לדבג בעיות בצורה מהירה עם האפשרות PROBLEMS ושם ניתן לראות היכן הבעיה ותיאור קצר.

2019-10-14_17h48_28

אך מה קורה אם נוסיף שורת קוד נוספת עם כמה רווחים? לא תהיה בעיה והקוד ירוץ ללא בעיות, כלומר חייב להיות לפחות רווחה אחד בכל שורת קוד בכדי שלא תהיה שגיאה.

2019-10-14_18h00_59.png

טיפ: מכיוון שאנו צריכים שהקוד יהיה קריא וללא רווחים מיותרים ניתן לעבוד עם פורמטרים בכדי לקבל קוד אחיד וקריא ככל האפשר ועל מנת שבכל שמירה של הקוד תהיה אכיפה בסגנון קוד נקי, למשל, שבירת שורות, מחיקת רווחים מיותרים, ריווח אחיד, שמירה על אחידות בסימון ונוספים.

בממשק VSCode ישנם Formatter שניתן להתקין כגון autopep8, yapf ואחרים.

הערות

האם כתיבת הערות בקוד משפר את קריאה הקוד? תלוי את מי שואלים.

ישנם סברות מסוימות לגבי הערות בקוד, ישנם כאלה שיעדיפו להוסיף הערות בכל מצב על מנת לאפשר קוד קריא ככל האפשר, וישנם כאלה שיעדיפו להשקיע בקוד אסתטי אלגנטי וקל לקריאה (Clean Code), המורכב משנים דגשים: מבנה הקוד וקוד ספרותי.

אני סבור שצריך להשקיע בקוד נקי אך יחד עם זאת להוסיף הערות במקרים מסוימים, ולכן פייתון מאפשר לכתוב קוד נקי בהשוואה לשפות תכנות אחרות ולמי שצריך אפשר להוסיף הערות.

הערות בפייתון

הערות בפייתון יכולות להתווסף בכמה מצבים:

  • לפני שורת הקוד
  • בסוף שורת הקוד
  • במקרים של תיאור ארוך ניתן להשתמש עם מולטי סטרינג

דוגמה להערות בקוד

2019-10-14_18h19_03.png

 

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *