למידה ותוכנית 100DaysOfLearn

בעידן של חדשנות, דינמיות וקצב מהיר של שינויים טכנולוגיים (וכאלה שלא) אנו צריכים ללמוד כל הזמן. רגע, האם אפשר ללמוד כל הזמן מבלי להפסיק? מהו משך הזמן האפקטיבי ביותר ללמידה? האם הרגשת מצב של דעיכה ברמת הריכוז? והאם יש דבר כזה בכלל ללמוד נכון?

לכל השאלות הנ"ל והרבה אחרות יש תשובות וטיפים, ויחד עם התוכנית הבאה של קהילת Microsoft Communities Israel אנו נקח אותך כמה צעדים קדימה גם ברמה הטכנית וגם בסקילים הנוספים.

תשובות, טיפים ללמידה, ועל התוכנית הבאה של 100DaysOfLearn.

טיפים ללמידה

הטיפים הבאים הם על סמך למידה שלי ועל סמך מנטורינג שאני עושה מול חבר'ה אחרים בתחום ומסייע להם.

רצף למידה – בכל למידה יש פרקי זמן בהם אנו מרוכזים יותר ומרוכזים פחות, ואחרי פרק זמן מסוים אנו מאבדים את הריכוז של אותו זמן למידה  רצוף, מכאן, האפקטיביות והאיכות של הלמידה יורדת. פרקי זמן הלמידה שבהם אנו אפקטיביים נעים בין 45 – 70 דקות, ואחרי פרק זמן כזה אנו צריכים לעשות הפסקה של 15 דקות. גם אם אנו נמצאים במצב של מוטיבציה להמשיך ללמוד בפרק זמן ספציפי כדאי מאוד לעשות הפסקה.

מסלול למידה – כל אחד צריך לקבוע מסלול למידה ויעד שאליו הוא שואף להגיע בלמידה אישית שלו. מסלול למידה יכול להיות בן חודש או שנה, וככל שמסלול הלמידה שלנו ארוך יותר כך אנו מחלקים את תתי הנושאים לקבוצות קטנות. הטיפ המנצח כאן הוא לבנות מסלול למידה אישי (לבד או להיעזר בגורם אחר) שבנוי מיעדים, מטרות, אבני דרך, וככל שהמסלול ארוך יותר כך נדאג לחלק אותו לתתי מסלולים קטנים. הניצחונות הקטנים בלמידה הם מה שמוביל אותנו להצלחה ולהמשיך ללמוד עם מוטיבציה.

בשטח אפשר להרגיש בנצחונות כאשר אנו מובילים דרך, או פותרים בעיות מורכבות מבלי להסתבך, מסייעים בסביבה שלנו וכן הלאה.

מיקוד – התוכן שאנו לומדים חשוב מאוד והוא זה שמוביל אותנו לדברים שאנו מתעסקים בהם ביומיום, ולכן אנו צריכים לדייק בתוכן הנלמד ולא להתפזר לנושאים שאינם קשורים באופן ישיר לנושא הראשי. לא פעם קורה שאנו נמצאים במסלול למידה מסוים ואז פתאום מגיע איזה תוכן מעניין  שמסיט את תשומת הלב שלנו מהמסלול והמטרות שלנו. לכן, מסלול הלמידה שאנו בוחרים בו הוא מה שילווה אותנו לאורך תקופת הלמידה שלנו וצריך לדבוק בו.

תכנים חמים – בחרנו נושא מסוים ובנינו מסלול למידה, ואז צץ לו או שנחשפנו לתוכן חדש ומעניין שקורץ לנו לעזוב הכל וללמוד אותו. זה יכול לקרות אבל אסור במקרה כזה לאבד את המיקוד,שכן זה מסיט אותנו מתוך אותה מטרה. במצבים כאלה, אם זה נושא שקשור למסלול הלמידה באופן ישיר אז אפשר/כדאי ללמוד אותו כחלק כחלק מהמסלול למידה.

זמני למידה ונושאים – החלק החשוב בלמידה הוא הזמנים ויש לזה השפעה מכרעת על יעילות הלמידה ואיכות הלמידה. ניהול נכון של זמן הלמידה מאפשר לנו ללמוד לאורך זמן מבלי להרגיש שחיקה מסוימת ומבלי להרגיש שאנו עושים משהו "שכבד עלינו". לצד רצף הלמידה יש את אורך וכמות זמן הלמידה, וגם במקרה הזה יש לזה מגבלה.

הטיפ כאן הוא לסגל לעצמנו למידה לפי התאמה אישית, שמבוססת על מאפיינים אישיים (למשל אנשי לילה או בוקר), יכולות למידה בתקופות לחוצות, תלות בגורמים אחרים כמו משפחה, עבודה ותחביבים.

טיפ נוסף הוא, להשאיר לנו זמן ללמוד נושא חדש שפתאום צץ לו משום מקום, ולוודא שהוא קשור ישירות למסלול שלנו.

עקביות – החלק הארי בלמידה הוא עקביות שמתחבר לרצף הלמידה, אז הדגשתי למעלה את רצף הלמידה שלא יכול להיות מוגזם מידי, ומנגד לא כדאי לעשות הפסקות רבות מידי ובטח לא כאלה שהן ארוכות, כלומר, אם נלמד בשבוע אחד 8 שעות ובשבוע שלאחריו לא נלמד כלום אז איבדנו את העקביות ורצף הלמידה.

הטיפ כאן הוא ללמוד בצורה עקבית באותו מסלול לאורך הזמן, כלומר, מראש כדאי לתכנן שלומדים בשבוע X שעות ממוצע ולא לחרוג לכמות מינימלית או מקסימלית.

תיאוריה ומעשי – נושאי הלמידה חייבים לכלול את החלק התיאורטי אך גם את המעשי, ולכן במצבים שאין לנו את הריכוז האפקטיבי ללמוד עוד תיאוריה ועוד טקסטים או וובינרים כדאי לבצע למידה מעשית (מעבדות) או משהו בסגנון, במצב כזה אנו לא לוקחים את עצמנו לקצה הלמידה – דבר שעלול לגרום לאיכות למידה ירודה.

מוטיבציה, כלי למידה, והחיים עצמם. שום דבר לא מושלם ולעיתים ישנם זמנים שבהם אין לנו אפשרות ללמוד את מה שהצבנו לעצמינו מראש, גם במצבים כאלה כדאי לשים סימניות של איפה עצרנו ומה צריך לעשות בשביל לרענן את התוכן שאנו לומדים מבלי להתחיל מחדש.

בקיצור, קחו את העקרונות שהוזכרו כאן, שלבו אותו עם מסלול נכון ותדאגו ללמוד באופן עקבי מבלי להישחק. מכאן נשאל את השאלות הבאות ונבין האם אנו בכיוון.

אני יכול למדוד את עצמי? יש דבר כזה בכלל? כן. בכדי להבין האם אני נמצא במקום הנזון מבחינת מה שאני לומד אני צריך לשאול את עצמי בכל פרק זמן מסוים את השאלות הבאות:

  • האם אני לומד במסלול שקבעתי?
  • מה הספקתי עד כה בהתאם למה שהצבתי לעצמי?
  • האם הבנתי את התוכן ברמה הנדרשת למה שהגדרתי לעצמי?

בשנתיים-שלוש האחרונות התחום הטכנולוגי והדיגטלי לוקחים אותנו למחוזות חדשים בהם אנו צריכים להישאר בקצב שקשה להסתגל אליו, מכאן הלמידה שלנו חייבת להיות כל הזמן, ולאורך זמן רב, ועם ניהול נכון של פרקי זמן הלמידה, רצף הזמן ועקביות. במצב כזה אנו לא נגיע לשחיקה, אפילו לא בטווח הארוך.

תוכנית 100DaysOfLearn

מה הקשר ללמידה ותוכנית 100DaysOfLearn? תוכנית 100DaysOfLearn היא תוכנית בת מספר חודשים שמטרתה לתת ידע, כלים בתחומים ונושאים שונים לכל המשתתפים.ות בה – בקיצור, להעצים את כל מי שלוקח.ת חלק ממנה.

התוכנית מחולקת לפי נושאים מכוונים הקשורים אחד אל השני באופן ישיר ועקיף, ורמת התכנים נעה בין רמת לימוד 200 (טכני קל/בינוני) עד לרמה 400 (טכני מתקדם), והנושאים הבאים יהיו בתוכנית:

  • קוברנטיס שייערך בחודש נובמבר ויתמקד בתחום של Azure Kuebernets
  • הסמכות Azure שייערכו בחודש דצמבר ויתמקדו בהסמכות האחרונות ואל התכנים הלמדים בתוכנית
  • Windows 365 שייערך בחודש ינואר שיתמקד מהדברים הקטנים ועד למתקדם
  • גיטהאב שייערך בחודש פברואר עם החידושים והיכולות האחרונות ורבה Actions
  • DevOps שייערך בחודש מרץ וידביק לנו חלק מהנושאים דיברנו עליהם ויתמקד באיך לעשות DevOps נכון

בנוסף לכך יהיו לנו סשנים מתפרצים בנושאים מגוונים, כמו KQL, או Cloud Security, או Windows 11 ועוד.

התוכנית תחולק לתתי תוכניות שבהם נוכל למדוד את רמת הידע והלמידה ובכך לקחת את העקרונות שהוזכרו כאן למשהו מובנה ואחיד.

100DaysOfLearn

תוכנית הסמכות מקבל חלק נכבד שבהם נתחיל מהדברים הקטנים עד למצב שבו כל משתתף.ת מגיע למטרה שהיא לקבל סקיל ולעשות את ההסמכה.

דיאגרמת מסלול הסמכות Azure

תוכנית 100DaysOfLearn 

בקיצור

בתוכנית הקודמת של Azure is Coming היו לנו סריה מרשימה של הצלחות בהם משתתפים.ות התחילו ממקום מסוים והגיעו לתפקידים מרשימים ובכירים, וכל זאת הגיע בעקבות התכנים שהעברנו, הטיפים, הלמידה העקבית, מוטיבציה וההבנה שאפשר ללמוד ולהתקדם דרך הקהילה למקום ללא גבולות.

למידה ותוכנית בת 100 יום (ויותר 😜) תקח אותנו למקום אחר של הבנה, למידה והעצמת היכולות הטכניות שלנו למקום אחר והכי חשוב לבנות לנו את ההצלחה הבאה ואולי אף להתקדם למשרה הנחשקת שעוד לא חשבנו עליה 🤘.

איפה מוצאים את הקהילה? בכל מדיה שתרצו

קודם כל נרשמים לכל המפגשי אונליין שיש לנו בקישור Microsoft Communities Israel | Meetup

אז עוקבים אחרינו בקבוצות השונות ומצטרפים לקהילה עצומה שנותנת ערך קהילה טכנולוגית

בהצלחה לכולנו וניפגש בתוכנית, בסשנים ובקבוצות 🙏

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *